خانه / بخش نظرات دروس / نظرات قانونچه / بخش نظرات درس قانونچه چغمینی

بخش نظرات درس قانونچه چغمینی

بسم الله الرحمن الرحیم

 

ghanoonche

به دلیل زیاد بودن جلسات دروس، امکان نظر دهی در پست ها غیر فعال گردید تا همه نظرات مربوطه به دورۀتدریس قانوچۀ چغمینی در این قسمت وارد گردد و مورد استفادۀ دوستان قرار گیرد.

112 نظر

  1. با سلام
    ايا بنا داريد كل كتاب از جمله بحث درمان را نيز را شرح كنيد؟

    • سلام … خیر، بحث علاج قانونچه تدریس نمی شود چون نیازی نیست. بجای آن از منبع با کیفیت تری به بحث علاج خواهیم پرداخت ان شاء الله.

  2. سلام
    مایلم کمی بیشتر با اساتید آشنا بشوم.
    در مورد پیشینه شخصی شان، کاریشان، علمی شان و …
    بنده تازه با سایت آشنا شدم. اگر در درس ها این معرفی ها انجام شده بنده هنوز موفق به دیدن نشدم.
    البته بد نیست که در سایت یک بخش با این محور باشد، چرا که هر شخصی مهم است که علم اش را از چه کانالی دریافت می کند.
    ممنون

    • سلام … توضیح خاصی داده نشده. ایشان مشغول یادگیری علوم حوزوی هستند و از محضر اساتیدی چون آیت الله طبرستانی در علم طب (کتاب قانونچه) و دیگر اساتید در علوم عقلی بهره برده اند. نظر شما به ایشان منتقل شد.

  3. سلام
    لطف کنید از استاد فخاری درخواست کنید مطالبی را که در زمان تدریس در معرض ضبط بیان نمیکنند -که دلیل های موجه خود را دارد- لااقل ارجاع بدن و نام منبع رو بیان کنن که خود ما به سراغ اونها برویم. چون اکثرا این مطالب مبتلابه زوجهای جوان هست و استفاده از اونها میتونه مفید باشه. خیلی ممنون

  4. سلام عليكم
    اقاي فخاري ضمن تدريس گفتند كه كتابهاي حفظ الصحه ناصري و هدايت المتعلمين في الطب را در جايي ديگر تدريس ميكنند. آيا امكان دسترسي به فايلهاي اموزشي اين درسها وجود دارد؟
    تشكر

    • سلام علیکم … این جلسات جزو جلسات خصوصی بوده و امکان در اختیار قرار دادن آن را نداریم. فقط جلساتی که برای فردوس الحکمه ضبط شده اند در اختیار دوستان قرار خواهند گرفت.

  5. به نام خدا
    سلام من حاضر هستم برای رضای خدا
    بیام در حمل اسباب استاد شرکت کنم
    تا این جابجایی زودتر تمام شود و کلاس ها پیگیری شود

  6. سلام
    استاد فرمود داروی معتدل در افراد گرم ایجاد سردی و برعکس. یعنی بدن شخص رو به اعتدال میبره. پس چرا به همه داروی معتدل ندیم؟

    • سلام … هنوز بخش سوالات دروس راه اندازی نشده چون در سایت قدیمی هم ما نتوانستیم به سوالات دوستان پاسخ بدهیم و نیاز داره که با توجه به امکاناتی که هست فکری بکنیم که چطور باید در خدمت دوستان باشیم. سوال شما هم محفوظ است ان شاء الله در ادامه این موضوع هم حل بشه.

  7. سلام با عرض سپاس از زحمات و سایت بسیار وزین شما متاسفانه پس نوسازی جدید در سایت شما استفاده از مطالب گذشته سایت شما بسییار مشکل شده مثلا با رجوع به صفحه ای که جلسات سری دوم دروس پس از کلیک اصولا چنین آدرسی یافت نمیشود لطفا این عیوب رابرطرف کنید

    • سلام علیکم … من متوجه منظور شما نشدم. در این سایت سری دوم دروس وجود ندارد و لینک ها هم سالم هستند. لطفا دقیقتر بفرمایید تا بررسی شود. با تشکر

  8. با عرض سلام ، دو سوال:
    اول اینکه شما می فرمایید جاذبه زمین به دلیل میل خاک عنصری به پستی و سمت پایین است ، اگر اینطور است پس چرا ماه بدن انسان را جذب نمی کند در حالیکه آن نیز از خاک است؟
    دوم اینکه در سنین نوجوانی تا ۲۱ – ۲۲ سالگی صفای ذهنی بالاست ولی از آن به بعد به تدریج تبدیل به کدورت و سنگینی ذهن میشود ، با فرض مزاج صفرا ، آیا میتوان همان صفای ذهنی و باطنی را برگرداند؟ آیا شستن سر را با مواد خاصی توصیه میکنید؟

  9. سلام علیکم برادر آیا برای شما این امکان وجود دارد که عکس های تشریح اعضای بدن رو همان طوری که در فیلم تهیه شده بصورت جدا قرار بدین؛
    نگهداری اونها بصورت عکس در حفظ و یادگیری تاثیر زیادی داره ضمن اینکه خیلی ها رو از خرید کتاب بی نیاز می کنه؛
    در ضمن جواب سوال بالا رو هم بدین بی زحمت…
    با تشکر و سپاس فراوان

  10. سلام علیکم
    سوالی از جلسه ۲۸ دارم
    بنده تقسیم روده ها به علیا و سفلی را خوب متوجه نشدم که آیا بواب و صائم و دقاق جزء امعاء علیاست و اعور و قولون و مستقیم جزء امعاء سفلی ، و یا اینکه قسمت بالایی امعاء علیا و قسمت پایین آن سفلی نامیده می شود.
    در واقع اون قسمتی که استاد این تقسیم بندی رو بیان می کردند کمی گیج کننده است.

    • سلام علیکم … در تدریس جلسه ۲۸ [در دقیقه ۱۳ و ثانیه ۱۸، از فیلم] و [ دقیقه ۱۲، ثانیه ۳۳ از صوت]، استاد دقیقا ذکر کردند که: « قسمت رودۀ علیا که سه تا بود (بواب، صائم، دقاق) را عرض کردیم، می رویم سراق غلاظ یا همان سفلی، … والاعور … » . پس همان طور که در ابتدا ذکر فرمودید صحیح است. یعنی: “بواب و صائم و دقاق جزء امعاء علیاست و اعور و قولون و مستقیم جزء امعاء سفلی.”

  11. سلام علیکم. با عرض خسته نباشید. این چند جلسه آخر قانونچه به واقع خسته کننده شده است چرا که از متن بحث طب خارج شده و وارد در مقوله شناسی و نفس شناسی شده است که البته آشنائی با آنها لازم است لکن به نظر می رسد وسط بحث طب به صورت اجمال باید پرداخته شود و اگر کسی تفصیل خواست ارجاع داده شود به کتب مشروحه و مفصله و البته فایلهای صوتی آقایان اساتید در این زمینه بر روی اینترنت هم کم نیست. مثل اشارات آیت الله حسن زاده و آقای حشمت پور و …. این اطناب ممل مخل خواهد بود در روند پیگیری دروس که به واقع مفیدند. خواهشمندیم عنایت بفرمائید مباحث مقدماتی هر بحث کمی مختصرتر بیان شود تا از اصل مبحث نمانیم. با تشکر

    • به نام خدا
      بنده با نظر اقا حسین مخالف هستم
      علم نفس بخش جدای ناپذیر از طب هست
      اگر بخواهیم اشتباه حوزه را این بار ما هم تکرار کنیم
      باز بخطا خواهیم رفت

      بخش روان شناسی طب رو هم کنار بگذاریم که این خطا هست
      و استاد هم از کتاب خارج نشدن بخشی از کتاب رو دارن باز می کنن
      و یادمان نرود که طب جزء ی از طبیعیات هست
      فلسفه و منطق و باقی علوم پیش نیاز های این طب هستن
      این کم کاری ما هست که باید اول این علوم رو باید بدانیم بعد وارد طب بشویم
      در پناه حق باشید

  12. سلام علیکم . بنده مخالفتی با طبیعیات و منطق و فلسفه ندارم و طلبه همین مباحث هستم و خوانده ام . عرضم این است که هر بحثی جایگاه خودش را دارد . البته که این مطالب به عنوان مقدمات و مبادی تصوریه و تصدیقیه بحث طب دربخشی از مواردش باید خوانده شود و خوب هم فهمیده شود لکن خود اعزاء اطباء هم در کتبشان وقتی می رسند این مباحث را آنگونه که در کتب منطق و فلسفه و طبیعیات مطرح شده است مطرح نمی کنند و حواله به آنجا می کنند و البته مختصر توضیحی برای تذکر و یادآوری مباحث ارائه می کنند. تمام سخن این است که هر بحثی در جای خودش نیکوست و این مباحث که الحمدلله توسط اساتید بزرگواری همچون علامه حسن زاده و جوادی آملی ووو به صورت مستوفی بحث شده است و در دسترس هم هست نیاز به صرف وقتی که باید به طبی شود که متاسفانه به صورت سنتی کمتر ما شاهد جلساتی از آن هستیم ، ندارند . آینده معلوم نیست و این آب باریکه ای که ایجاد شده است توسط دوستان در این فن شریف اگر به عوائق زمان بسته شود خدا می داند ما دیگر آب باریکه ای کجا پیدا کنیم.البته و الامر الی الاساتیذ الکرام

  13. سلام علیکم
    در جلسه ۵۰ استاد فرمودند بخارات متصاعد از اخلاط در دماغ تبدیل به رطوبات شده و کثرت این رطوبات در اعصاب باعث رخوت و سستی میشود، سوال اینست که آیا صفای ذهنی نیز میتواند ربطی به این رطوبات داشته باشد؟ دوم اینکه آیا آن دارویی که با آن اشاره شد هلیله سیاه نیست؟ آقای دکتر کرد افشاری در برنامه ای فرمودند زکریای رازی گفته : اگر کسی ۲ تا ۳ سال بر خوردن هلیله با مصلح آن، عسل و روغن بادام مداومت کند رطوبات و سردی های مغز را می زداید، چین و چروک را از بین می برد و موی سفید را سیاه می کند، آیا این مسئله را تایید و تجویز می کنید؟

    البته از استاد عذر خواهی می کنم که سوالی از علم العلاج پرسیدم در حالیکه هنوز درس آن شروع نشده.

  14. باسلام زمان جلسات کوتاه است با این نحو زمان بسیارطولانی جهت اتمام طب موردنیاز است ، حداقل زمان هردرس ۴۵ دقیقه باشد.

    • سلام علیکم … این روش فرقی از جهت طولانی شدن ندارد. در واقع به جای اینکه دو تا جلسه ۴۵ دقیقه ای برگزار شود سه جلسه نیم ساعته تشکیل می شود.

  15. سلام . از استاد بخواهید که بحث حکمت عملی را هم شروع کنن. حداقل این کتاب تهذیب اخلاق فردی که حدود دو فصل مانده را تکمیل کنند تا ناقص نباشه و اگر کسی خواست استفاده ببره به مشکل نخوره. با تشکر از زحمات شما

  16. باسلام بااین سرعتی که تدریس پیش میرود بعید است تا ده سال دیگر ما ازطب چیزی دستگیرمان شود .

    • سلام … سرعت تشکیل درس قانونچه بطور معمول در هر هفته ۲ جلسه ۴۵ دقیقه ای است که می تواند ۳ جلسه ۳۰ دقیقه ای باشد و بیش از این میسر نیست. شاید قانونچه در نهایت حدود ۲۰۰ جلسه هم باشد. این نمای کلی کار است و به هر حال یک کار زمانبر است. اما در حال حاضر، چون درس قانونچه پس از اعراض نفسانی وارد موضوع جدید شده است استاد در حال تحقیق برای تدوین بهتر موضوع جدید هستند و البته ۲ جلسه هم ضبط شده است اما منتظر هستیم که دروس جدید فلاحت هم برسد و با هم از اساتید تحویل بگیریم. دوستان در مواجهه با فردوس الحکمه همیشه در نظر داشته باشند که کار بسیار سنگین است و چاره ای جز صبر نیست. اگر امکان داشته باشد ما هم خیلی مایل هستیم که کار سریعتر پیش برود و در صدد زمینه سازی برای این هدف نیز هستیم. اما وسع ما تا الان به همین اندازه بوده است.

  17. باسلام ، ضمن تشکر ازمسئولین سایت وهمچنین اساتید محترم : به نظربنده یک اشکال اساسی دراین آموزش وجوددارد وآن این است که مکررضمن تدریس توسط استاد عنوان میشود که چون ضبط میشود نمیتوانم مطلب رابازکنم یافلان نکته رابگویم سؤال این است که دراین آموزش مگرهدف تدریس طب نیست اگرهدف تدریس طب است واینکه کسانیکه وقت صرف میکنند تا این علم شریف رافرابگیرند وبتوانند درجامعه به کاربگیرند فرارکردن ازشرح مطالب صحیح نیست اما اگرهدف ازآموزش ارائه دادن یک سری اطلاعات به صورت اجمال است به نظرمیرسد نمیتواند مفید واقع گردد هم وقت اساتید تلف میشود وهم وقت مستمعینی که باعلاقه فراوان مطالب رادنبال میکنند بعنوان مثال بنده وقتی مشغول دیدن ویادداشت کردن بحثها هستم خودرا شاگردکلاس احساس میکنم اما وقتی میرسم به جائی که استاد میفرماید چون ضبط میشود بیشترنمیتوانم شرح دهم یک حالت یاس به بنده دست میدهد که پس بالاخره آن نتیجه ای که باید بگیرم موفق نخواهم شد ، لذا خواهش بنده این است که تمهیداتی درنظرگرفته شود تااساتید تمام مطالبی که باید انتقال دهند بدون ملاحظه عنوان بفرمایند . شاید دراختیارگذاشتن فایل های آموزش بادادن یوزر وپسورد وگزینش افراد بتواند یک راه حل باشد . مطلب دیگراینکه مطالب تئوری که مطرح میشود برای اینکه بحث جابیفتد باید باذکریک مثال کاربرد آن درعلاج اشاره شود اینکه دائما” ازعلاج فرارشود باعث تضعیف انگیزه خواهدشد وشیرینی این طب لمس نخواهد شد.باتشکرمن ا..التوفیق

    • سلام علیکم … این مورد قبلا خدمت ایشان گفته شده و خود بنده هم نظری داشتم که به ایشان عرضه کردم اما به هر حال ملاحظاتی در این بین وجود دارد که هرچند مستمعین دوست دارند مطالبی را بدانند اما استاد در حین تدریس نمی تواند بیان کند. توجه کنید که مطالب این تدریس، اینطور نیست که از قبل نوشته و مکتوب شده باشد تا استاد این ملاحظات را قبل از تدریس اعمال کنند بلکه در بین تدریس ممکن است که ایشان بحثی را عنوان کنند و پس از مطرح کردن آن صلاح نبینند که آن را مطرح کنند و به همین دلیل منصرف گردند. اگر ضبط بار دیگر تکرار شود از گفتن آن مطلب پرهیز خواهند کرد اما چون ضبط یکبار انجام می شود به این صورت در می آید … به هر صورت نظرات دوستان خدمت اساتید مطرح می گردند.

  18. سلام.
    آیا جلسهٔ ۶۸ قانونچه تشکیل شده است؟
    متشکرم.

  19. با عرض سلام و ادب
    به نوبه خود و یعنوان یکی از مستمعین دروس عالی قانونچه از زحمات همه شما عزیزان تشکر میکنم.
    اجرکم عندالله

  20. با سلام و خداقوت در بحث قانونچه تأکید بسیار بر بحث حکمت نظری شده است ای کاش این درس را هم در سایت مفیدتان لحاظ می کردید. با تشکر فراوان

  21. با عرض سلام و خسته نباشی خدمت سروران گرامی در سایت فردوس الحکم
    اسماعیلی هستم از استان فارس و علاقه شدیدی به پبگیری طب سنتی دارم از آنجا که زبان عربی را مسلط نیستم و اکثر کتابهای طب سنتی به زبان عربی است و کتابهایی هم که ترجمه شده اند برای علاقه مندان مبتدی بسیار سنگین است از مدیریت سایت و استاد فخارزاده تقاضای ادامه مباحث تا سطوح بالاتر رادارم هر چند که امثال من نمی توانند زحمات برادران را جبران کنند اما این کار می تواند به عنوان باقیات صالحات ذخیره آخرت برادران شود ان شاا… خداوند به شما جزای خیر عطا کند . با سپاس فراوان

  22. با سلام مجدد منتظر جوابتان هستم.
    درضمن
    ۱- آیا برای مقدمه قانونچه باید ابتدا رساله غیاثیه را یادگرفت؟
    ۲- آیا در مرحله بعد کتاب الموجز را هم آموزش می دهید؟
    ممنون از زحمات بی دریغ شما امیدوارم خداوند روز به روز بر نورانیت شما بیافزاید.

  23. ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت استاد گرامی و مسئول محترم سایت. نکته ای را در مورد شیوه تدریس آقای فخاری می خواستم خدمتتان عرض کنم.
    آقای فخاری در طول جلسه ۷۳ و جلسات قبل اشاره می کنند که سرعت ارائه مطالبم بالاست و به همین خاطر عذرخواهی هم می کننند. به منظور پایین آوردن سرعت خودشان در جلسات قبل هم تلاش زیادی می کرند که این موضوع کاملاً از نحوه ارائه ایشان آشکار بود. به همین خاطر بنده از زحماتی که ایشان به این منظور می کشند که نشان از درک بالا و احترام به مخاطبان سایت است تشکر می کنم. اما به نظرم با توجه به اینکه مخاطبان سایت به صورت غیر حضوری درسها را دنبال می کنند و فایل های تصویری و صوتی را در اختیار دارند نیازی به این کار نیست چون احساس می کنم با این کار هم خود استاد تحت فشار قرار می گیرند و هم کیفیت تدریس ایشان تحت تأثیر قرار می گیرد و اندکی پایین می آید. به هر حال چون عزیزان فایل ها را در اختیار دارند اگر کسی در فهم مشکل داشت می تواند دو باره آنها را گوش کند تا فهم لازم حاصل شود و از طرف دیگر مطالب برای عزیزان دیگری که سرعت فهم بالاتری دارند خسته کننده نمی شود.
    باز هم از زحماتتان کمال تشکر و قدر دانی را دارم.
    ان شاالله در پناه آقا صاحب الزمان موفق و مؤید باشید.

  24. به نام خدا
    سلام
    جلسات از شماره حوالی هفتاد به بعد داری اشکلات در بار گزاری هستن لطفا تصحیح بفرمایید.

    ممممننونومم

    • سلام علیکم … برای چند روز هاستی که مطالب سایت روی آن آپلود شده دچار مشکل شده بود. الان مشکلی نیست. البته گاهی اوقات بصورت موقت ممکن است اشکالاتی از این دست پیش بیاید اما برطرف خواهد شد.

  25. سلام.
    در جلسهٔ ۷۵ قانونچه از شیربرنج و فرنی برای تفهمیم مطلب مثال زده شد.
    راستش من درست نفهمیدم. آیا منظورشان این بود که شیربرنج و فرنی هم مانند زردهٔ تخم‌مرغ غذاهای لطیفِ کثیرالغِذایی هستند که در عین غذائیتِ بسیار فضول اندکی دارند؟ آیا استاد شیربرنج و فرنی را هم لطیفِ کثیرالغذا می‌دانند؟

    متشکرم.

  26. سلام.
    استاد فرمودند که درمان از طریق تزریق دارو به عروق را نمی‌پذیرند چراکه در این روش ۲ مرحلهٔ هضم معدی و کبدی حذف می‌شود…
    سؤالم این است که با این استدلال آیا درمان از طریق ماساژ عضو با روغن‌های گیاهی هم محل اشکال خواهد بود؟
    متشکرم.

  27. سلام.
    استاد فرمودند که در چاقی (گوشت آوردن بدن) محور اصلی با غذاست…
    اما شما می‌دانید که در احادیث طبی نوره‌کشی و استحمام با شرایط خاص را هم از اسباب فربهی دانسته‌اند…

    ممکن است استاد ابهام این‌حقیر را در اینباره برطرف سازند؟
    متشکرم.

    • سلام … از ایشان میپرسم در همینجا پاسخ میدم ان شاء الله.

    • سلام علیکم … توجه کنید که حمام و یا نوره خودشان مادۀ فربهی نیستند بلکه علت معدّۀ فربهی هستند (یعنی کمک می کنند که بدن بطور سریعتر و راحت تری غذا را که مادۀ فربهی بدن است، به گوشت تبدیل کند). مثلاً فرض کنید که مواد تشکیل دهندۀ ساختمان، آجر است اما معمار است که از این آجرها استفاده می کند و آن ها را کنار هم میچیند و این معمار علت معدّۀ ایجاد ساختمان است اما بدون مصالح نمیتواند ساختمانی بنا کند. نوره و حمام و … نیز می توانند علت معدۀ فربهی باشند اما در نهایت کاری که می کنند این است که کمک می کنند غذا به گوشت تبدیل شود. یعنی باز هم محور فربهی در بدن با غذاست و عوامل دیگر، شرایط را برای این کار مناسب تر می کنند.

  28. با سلام و خداقوت خدمت همه ی عزیزان
    استاد در جلسه ی ۳۵ مرض عدد را توضیح دادند و گفتند اگر از ان چیز در بدن نداشته باشیم و کم هم بشود :به نظر بنده مرض عدد غیرطبیعی نقصان شاید مثالش جزام بشود چون وقتی شکل میگیرد بدن را میخورد و کم میکند.
    لطف کنید و از ایشان بپرسید و نظرشان را به ما اطلاع دهید.
    در ضمن چطوری امکان داره که استاد را حضوری ببینیم. البته من تهران نیستم ولی میخوام اگه امکان داشته باشه در سفر به تهران خدمت ایشان برسم .ظاهرا خودشان در مرکزی به کار درمان مشغول هستند.

    در ضمن اصلا مباحث علاج را بیان نمیکنند؟یا در برنامه های اینده در نظر دارند که مباحث علاج را هم تدریس کنند؟

    خیلی متشکر

  29. سلام.
    ای کاش استاد در توضیح اتساع و ضیق مجاری چند مثال می‌زدند و فقط به معنای لغوی مجاری بسنده نمی‌کردند… مثلاً می‌فرموند که فلان بیماری به‌دلیل اتساع مجاری و بهمان بیماری به‌دلیل ضیق مجاری است. این‌طوری معنای خود کلمهٔ مجرا هم واضح‌تر می‌شد.
    الان تنها تصوری که این‌حقیر از کلمهٔ مجرا دارم مجاری ادراری است…
    متشکرم.

  30. با سلام و احترام
    پیش بینی شما و استاد محترم از تعداد جلسات تدریس قانونچه چقدر هست؟
    ظاهرا بنا نیست کل کتاب تدریس بشه، میشه بگید کدوم قسمت ها تدریس نمیشه و جایگزیناین کتاب در اون مباحث، چه کتابی هست؟
    با تشکر

    • بنده فکر میکنم شاید اگر کل کتاب تدریس شود ۲۰۰ جلسه و بدون تدریس قسمت علاج، حدود ۱۵۰ جلسه بشود. هنوز بنده نمی دانم که قسمت علاج از کتاب قانونچه تدریس خواهد شد یا نه اما اگر تدریس نشود ممکن است از کتاب دیگری که در این زمینه بهتر و قوی تر است (مثل: شرح الاسباب و العلامات) تدریس گردد.

  31. سلام ببخشید چرا جلسه ۸۴ را نمیشه دانلود کرد؟

  32. سلام کتاب قانونچه قبلا حدود ۱۷ سال پیش مقابله نسخ شد و چاپ گردید پس چرا میخواهید دوباره کار تکراری بکنید

    • سلام … کاری که ما انجام می دهیم بحث دیگری دارد. اولاً کتبی که توسط دیگران تصحیح شده، قابلیت انتشار در سایت را ندارد چون به لحاظ شرعی و قانونی مشکل دارد و ما سعی داریم همه کتبی که توسط این مجموعه تدریس می گردد در سایت جهت دانلود قرار دهیم تا مخاطبین سایت نیازی به مراجعه به جای دیگر نداشته باشند. چه اینکه برخی از این کتب دیگر چاپ هم نمی گردند و یا افرادی که مثلا در خارج از کشور هستند، امکان کمتری برای دسترسی به کتب مورد تدریس این مجموعه دارند. اما مطلب دیگر اینکه، ما به دنبال این هستیم که متون تدریس شده را در قالب جدیدی که مناسب جزوه برداری باشد ارائه کنیم چون مثلا در همین تدریس قانونچه، کتب منتشر شده جایی برای حاشیه نویسی و یا یادداشت نکاتی که اساتید ذکر می کنند ندارند و این روش، مناسب حال افرادی که می خواهند جزوۀ درسی بنویسند نیست. لذا باید متون تدریس شده را در قالب هایی که مناسب کار این مجموعه اند وارد کنیم. به همین دلیل نیاز به بازنویسی این کتب داریم.

  33. ostad khasteh nabashid montazereh jalesate shoma hastim
    az inke mitonam az kharej be darshaye shooma goosh bedam Eftekhar mikonam va doaye salamati baraye hame shoma ra a khodaye bozorg khastaram amen

  34. سلام به دوستان محترم سایت و استاد فخاری.
    جلسات قانونچه برای من که فوق العاده است. خداخیرتان دهد که هنوز شما اخلاق طلبگی دارید و علمتان را طلبگی در اختیار ما می گذارید الان که دارم می نویسم تا جلسه ۷۹ را جلو آمدم. دوست داشتم در مکان مخصوص به خودش سوالم را بپرسم که دوستان یک وقت نگویند جای درستی سوالت را نپرسیدی، به هر حال اگر امکانش برای استاد بود جواب دهند:
    من ۲۸ سال دارم، مزاجم فوق العاده خشک است به نحوی که زمستان ها از سرما می میرم و تابستان از گرما، (عوارض نفسانی به راحتی بر حالات بدنم تاثیر می گذارند، زود رنج و زود خشم خصوصا در تابستان )،بدن فوق العاده لاغر و ضعیفی دارم به طوری که در راه رفتن احساس می کنم که سرم یک حالت گیج رفتن دارد. از ۱۴ سالگی تا الان (۱۴سال) دچار یک جور حالت اسهال مانندی هستم به این صورت که وقتی یک چیزی می خورم که اندک شکم را شل می کند من اسهال می گیرم و این حالت گاهی شدت می گیرد و گاهی ضعیف می شود. به همین دلیل هم مجبور بودم اکثرا غذاهای خشک بخورم خواستم الان که بهار است یه مقدار رطوبت بدنم را با غذا زیاد کنم که دوباره دچار حالت اسهال شدم راستی به تجربه بر خودم ثابت شده که برای دفع بول حداقل دوبرابر سایرین به دستشویی می روم
    سرک انگبین نعنایی را تجربه کردم تاثیر خوبی بر سفت شدن شکم و تسکین حرکات و دردهای خفیفی که هنگام حالت اسهال دارم داشت. الان به دنبال یک برنامه درمانی هستم (البته می دانم که مرض یک مقدار در بدنم ملکه شده)
    ممنون

  35. سلام اگه جلسات درس طبیعیات ضبط شده دارید به بنده خبر بدهید به صورت پستی از شما بگیرم. ما که اینجا چیزی پیدا نکردیم.
    همچنین به توصیه یکی از دوستان می خواهم بحث هیئت را شروع کنم باز برای مقدمه به مباحث طبیعیات نیازمندم.
    من جلسات قانونچه را دارم کار می کنم آیا از دوستان کسی هست که بتوان به صورت اینترنتی این مباحث را مباحثه کرد؟
    آدرستون را بدهید شاید توفیق شد بتونیم محکم تر و از نزدیک از مباحث بهره ببریم.

  36. سلام علیکم
    آقا شرح اسباب درس نمیگین؟

  37. سلام
    حفظ الصحه را لطفا محبت بفرمایید

  38. سلام خدا قوت هر روز مشتاقانه سایت نورانی شما را چک می کنم و منتظرم خداوند عمر با عزتتان را طولانی کند.

  39. باسلام وتشکر ، منتظرحفظ الصحه هستم.

  40. سلام علیکم
    جزاکم الله خیر الجزاء
    اگر قسمت خرید و فروش کتب حکمت رو هم اضافه بفرمایید، مخصوصا اونهایی که استاد حین درس اشاره میفرمایند، ممنون میشیم.

  41. سلام
    خدا را سپاس گزارم که بر ما منت نهاد و چنین خانی بر ما گسترده شد.
    حقیقتا این اقدام شما کاری موثر در برچیده شدن بساط خیانت، چپاول، تزویر و کوتاه نمودن دست اجانب بر مسلمین و است. احیای طب اسلامی یعنی آزادی از دست مستکبرین و کسب قدرت.
    از خدا می خواهم که به شما ثبات قدم بدهد و از بلایا محفوظ بدارد.
    خواهشمندم بحث علم العلاج را که بخش فوق العاده کارگشایی است، از طالبانی که به شما دسترسی نداشته و مصرانه در حال پیگیری جلساتند محروم نفرمایید.
    اگر شرایط لازم برای قرار دادن مطالب جلسات در سایت، وجود ندارد، چگونگی دستیابی به مطالب از طریق گروه فردوس الحکمه را بیان فرمایید.

  42. با سلام
    کانال تلگرام فردوس الحکمه چی شد؟
    قرار بود تا قبل از رمضون راه بیفته! خبری نمی شه؟
    اساتید قول داده بودند که پرهیزات و دستورات ماه رمضون رو تو کانال تلگرام بزارند.
    امید باشیم آیا؟

  43. سلام ببخشید ایا میتوان از استاد دعوت بعمل بیاد در قم هفته ای یه جلسه به صورت تخصصی به هر شرطی حتی از لحاظ هزینه ها اگر میتوانند چند نفری هستیم طلبه پا کار…

  44. سلام خدا قوت امیدوارم امتحانات را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید گرچه با هوشی که در شما بزرگواران می بینم مطمئنم که همینطور هم هست با نظر آقای احمدی موافقم اگه شرایطی هستم بفرمایید با تشکر فراوان و آرزوی موفقیت روز افزون

  45. سلام با آرزوی قبولی طاعات و عبادات همگی شما خوبان که بی دریغ آموزه های خود را در اختیار علم دوستان می‌گذارید در درس رساله غیاثیه جناب فخاری در مورد تدریس دوره بعدی که کتاب اغراض جناب سید اسماعیل جرجانی است صحبت کردند می خواستم بدانم در نهایت قدردانی و سپاس آیا این دوره قرار است در سایت گذاشته شود یا نه؟ متشکرم

  46. سلام
    چرا جلسه ۹۳به بعد قانونچه را تو سایت نمیذارید؟

  47. سلام
    با عرض خدا قوت و خسته نباشید و آرزوی قبولی طاعات
    با توجه به اینکه خط مشی شما آموزش علوم اسلامیه و اینکه واقعا جای خالی هیئت حس میشه الان
    برنامه ای برا تدریس یکی از کتب هیئت دارین؟؟
    و بجز اون
    فلسفه
    منطق
    ریاضیات
    اینا رو چی؟
    من خودم علاقه مندم به اینا
    حتی اگر برنامه تدریسم نداشته باشین فقط بگین فلان کتابارو به ترتیب بخون و برو جلو حرفی نیس
    خودم انجامش میدم
    اما بدونم با چه روندی برم جلو
    بدون استاد و راهنما و ندونسته نباشه
    اگه اینجا جای این سوالات نیست لطفا بگین کجا مطرحش کنم تا مجدد مطرح کنم
    برام مهمه
    اگر جوابم بدین به ایمیلم که یه دنیا ممنون میشم
    التماس دعا

  48. ما هنوز منتظر جلسه ۹۴ به بعد قانونچه هستیم

  49. حمید مستاجران

    باباجون من پس کی این جلسه ۹۴ می یاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  50. باسلام استادفرمودند جلسات راکوتاه کردیم چون دردانلود بعضی مشکل دارند درصورتیکه امروزه تقریبا همه ازاینترنت پرسرعت استفاده میکنند.تشکر

    • سلام علیکم … به غیر از بحث دانلود، موضوع آپلود فایل ها هم هست … سرعت آپلود بسیار کمتر از دانلود است و زیاد بودن حجم آن میتواند مشکلاتی را ایجاد کند (سرعت آپلود بنده یک دهم سرعت دانلود است) … و البته مسائل دیگر نیز هست که در تدوین و فشرده سازی فیلم ها ایجاد می شود … بهترین حالت برای ما جلسات ۳۰ دقیقه ای ست … اما اگر اساتید صلاح دانستند تا هر مقدار که جلسات طول بکشد مشکلی نداریم.

  51. باسلام استاد تاکیدمی فرمایند ماقصدتدریس علاج نداریم آیامنظوراین است که کلا” علاج تدریس نمی شود یاازاین کتاب تدریس نمی شود.

    • سلام علیکم .. چرا قصد تدریس دارند اما از کتاب دیگر اما بعد از اینکه دروس مقدماتی لازم تدریس شد (علم منطق، آداب المتعلمین، حفظ الصحه، و کتبی مثل فی ان الطبیب و فی فرق…)

  52. سلام.
    استاد سعید فخاری،
    متن حدیثِ منسوب به امام صادق (علیه‌السلام) را لطف می‌کنید؟ منظورم همان روایتی است که فرمودید دربارهٔ اِختلاج است.

    استاد سعید فخاری،
    آیا اختلاجی که در جلسهٔ ۹۸ قانونچه فرمودید همان است که طب کلاسیک آن را تیک عصبی نامیده است؟
    متشکرم.
    (جلسهٔ ۹۸ تدریس قانونچه)

    • سلام.متن روایت فعلا در دسترس نیست.تعاریف طب بقراطی و غربی تعاریف شان از هم جداست.ولی میتوان گفت رابطه عموم و خصوص من وجه دارند.

  53. سلام.
    استاد سعید فخاری،
    در جلسهٔ ۹۸ قانونچه فرمودید که بزرگان تأکید دارند برای حفظ‌الصحه نباید چند غذا را هم‌زمان خورد. این‌طور که از مثالتان هم پیداست حتی خوردن هم‌زمان غذایی جزئی مانند تخم آفتاب‌گردان و تخم کدو هم مخل هضم است…

    پس با این وصف آیا خورش‌ها هم محل اشکال هستند؟ چون معمولاً خورش‌ها از ترکیب چند غذا درست می‌شوند یا مثلاً برنج معمولاً با خورش خورده می‌شود…
    آیا همهٔ این‌ها مخل هضم هستند؟

    آیا سالادها (مثلاً سالادِ شیرازی) هم که معمولاً از ترکیب چند میوه و سبزی درست می‌شوند مخل هضم هستند؟ در سالاد که دیگر امتزاج و یک‌دست شدن وجود ندارد!
    اجازه بدهید دقیق‌تر سؤال کنم:
    فرض کنید اصلاً غذای امروز من فقط سالاد است و قصد هم ندارم آن را همراه با غذای پخته‌شده بخورم.
    مشخصاً سؤالم این است که آیا نفس سالاد هم مشمول نهی بزرگان می‌شود یا خیر…
    آیا سالاد هم طبیعت مدبره را متحیر می‌سازد و آن را از مسیر جادهٔ سلامت منحرف می‌کند؟

    متشکرم.

    • سلام علیکم.
      در خورشت ها چون اجزا با هم طبخ شده اند و به نضج واحد میرسند مانعی نیست.برنج یا نان به تنهایی محل اشکال است به همین خاطر همراه ادام (خورشت) خورده میشود.
      سالاد اصلا غذا نیست.نهایتا بعنوان دوای غذایی یا غذای دوایی استفاده میشود و حافظ صحت بهتر است که از این اجتناب کنه.
      سالاد شیرازی برای اکثر افراد خوب نیست و همینطور برای هر بلدی.سالاد معدّل غذاست.و نباید بعنوان غذا در حالت صحت استفاده بشود.مگر بر سبیل علاج یا حفظ الصحه در شرایط خاص آن هم به مدت کوتاه.

  54. باسلام نکند آموزش تعطیل شده است ؟

  55. با سلام و تشکر از زحمات شما عزیزان.
    لطفا فایل های جلسات جدید را هم در سایت قرار دهید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *